学术动态您当前的位置: 首页 -> 教育教学 -> 学术动态 -> 正文

周世范教授——成才之道与奋斗成长

作者: | 时间:2015-11-17 | 点击:

记者:全芷君

11月17日下午,外国语学院特邀西安外国语大学教授、西安外语音响教材出版社社长周世范教授,为大一学生做了一场关于“成才之道与奋斗成长”的讲座,讲座由外国语学院院长陶文好教授主持。 周世范教授与在座同学分享了他几十年人生历练所得出的感悟。他认为,虽然条条道路通罗马,但我们要知其远近,选择适合自己的道路显得尤为重要。他从五个方面概括成长之路:打好基础、勤奋工作、胸怀大志、开拓视野和创作辉煌。

周教授认为,学习是基础,只有掌握专业知识,打好基础,以后的成功才会水到渠成。勤奋工作是关键,周教授从事高等教育多年,一直兢兢业业,十分热爱和尊重“教师”这个职业,做事身先力行,刻苦专研学问,深受无数学生和家长的爱戴。胸怀大志和开拓视野是途径,他告诉同学们心中有理想才能走的更远,拥有广阔的视野才能飞得更高,大学四年要学会把握生命的根与价值观念。尤其是外语学院的同学,更应该学会拥有国际视野,仔细观察,认真体验。创造辉煌是自然结果,周教授一直把教书育人放在第一位,七十年如一日,从不懈怠,点燃了年轻人心中那团上进的火,为家长解忧愁,为国家育英才。

周教授博古通今,引经据典,其讲座如春风化雨,润物无声,为大一新生在专业学习、职业规划和为人处世方面指点迷津,学生受益匪浅。

Lecture: Striving for Success

By Quan Zhijun

Zhou Shifan, professor from Xi’an International Studies University and president of Xi’an Foreign Languages Audio-visual Press’, was invited to give a speech on “Striving for Success” for freshmen on November 17th.

Professor Zhou shared experiences of his life. Although all roads lead to Rome, we should know the distance of our way and choose the most suitable path for our own. He summarized the road to success from five aspects: solid foundation, work hard, be ambitious, broadened horizon and welcome brilliant achievements.

Professor Zhou believed learning was the foundation and the specialized knowledge will naturally lead to a future success. Working hard was the key. Professor Zhou has engaged in education career for almost 50 years. His love and devoted spirit to the teaching has earned students and parents’ respect. Being ambitious and having a broadened sight are the valid approaches without which we can’t travel further and aim higher. Students of Foreign Language are especially required to have an international vision and take experiences seriously. Glory came naturally if you follow the former 4 steps. Professor Zhou always put his teaching stuff in the first place and set a good example for the students.

Students benefited a lot from his excellent and versatile speech. Freshmen learned more about career planning and behaviors.

附周世范教授简介:

周世范,西安外国语大学教授、西安外语音像教材出版社社长。周世范教授原为中国外语核心期刊《外语教学》杂志暨中国人文社会科学核心期刊《西安外国语学院学报》主编,现任全国高校外语学刊研究会副会长、陕西省高校学报研究会副理事长、西安外语音像教材出版社社长兼总编辑。主要从事孔子思想、中国文化、中英美历史比较研究。主要课题包括“学术研究与论文写作”、“学术边缘化:问题与对策”、“孔子思想与中国文化”、“东西方文化比较”等。近年来,周教授应邀先后到清华大学、浙江大学、中山大学、山东大学、东南大学、武汉大学等80余所高校讲学,为繁荣学术交流、促进编辑出版和中国的外语教学研究事业做出了积极的贡献。

下一篇:刘毅教授——我们应该这样学习外语 上一篇:周流溪教授——从境界追求谈到学术上的理论创新


地址:广东省珠海市唐家湾金凤路北京师范大学珠海分校外国语学院    邮编:519087   E-mail:wyxy@bnuz.edu.cn
学院招生咨询电话:0086-756-6126560    招生邮箱:wyxy@bnuz.edu.cn
电话:0086-756-6126560    传真:0086-756-6126861
版权所有:北京师范大学珠海分校 外国语学院粤ICP备05026012号
学院网站二维码